verslag van Vinay Dharampal (verslag 2015)

Als innovatiemanager heeft Vinay interesse in vakgebied Cendris. Hoe gebruikt Cendris alle data om innovatieve oplossingen voor opdrachtgevers te ontwikkelen?

Cendris (onderdeel Post NL) doet aan klantgerichte communicatie. Dit zijn geen loze beloftes, want ook intern maken ze dit waar naar medewerkers en relaties. De initiële afspraak moest ik afzeggen i.v.m. een andere afspraak. Voor Cendris geen probleem. Een andere dag was ook prima. Zij hebben zelfs een programma op maat voor mij bedacht. Dat is pas klantgericht!

Wat een indrukwekkend bedrijf. Core business is de after sales van Post NL en andere klanten. Van Post NL doen zij zelf alle social media activiteiten.
Elk telefoontje wordt gelogd. In de maand april hebben zij al ca. 70.000 telefoontjes afgehandeld voor Post NL. Met intelligente kennisbanken en business intelligence systemen draait het allemaal op rolletjes.
Big Data is er niets bij. Zij weten echt elk detail van elk telefoontje. Met dashboards, pie charts en analyses optimaliseren zij dagelijks hun core business.

In de ochtend werd ik ontvangen en kreeg ik als eerst een rondleiding door het bedrijf. 4 verdiepingen en ingericht naar klanten. Bij de social media activiteit bleef ik geïntrigeerd staan. De meest creatieve afdeling van het bedrijf. Kandidaten solliciteren bijvoorbeeld op hele creatieve manier. Zo had iemand via een pop gesolliciteerd. Met achterop de waarden. Helaas heb ik geen foto ervan genomen. Enthousiast vertelde de teamleider wat zij daar precies doen en hoe zij contact houden met Post NL. Zij hebben een enorme vrijheid over wat zij de wereld inslingeren over het merk PostNL. Met whatsapp groepen en periode overleggen is er contact met social media mensen bij Post NL. Een 24/7 baan, wat social media namelijk is. Binnen een uur beantwoorden zij social media berichten. Daarnaast produceren zij ook content om een fanbase op te bouwen voor Post NL. Leuke inhakertjes die inspelen op activiteiten of echte campagnes.

Daarna ging ik door naar Edwin Ploegsma, Senior Application Developer. Die mij vertelde waar hij zich mee bezig houdt. Hij heeft het kennisbank systeem gebouwd en koppelt dat aan andere BI systemen. Met zijn bedrijfskundige achtergrond iemand die heel goed snapt wat de markt vraagt en nodig heeft. Hij is constant in contact met zijn interne klanten. En is al bezig met kennisbanksysteem 3.0. Zo blijven zij voor op de markt en werken zij constant aan klantgerichte communicatie. Real life wordt er gewerkt aan een nog beter systeem waar medewerkers gebruik van kunnen maken.

Na een heerlijke lunch was het tijd om weer te gaan. Zo is de ochtend voorbij gevlogen.

Wat ik heb geleerd is dat je social media/ online niet zelf moet doen als bedrijf maar het beste kan uitbesteden aan een bedrijf die dit dagelijks doet. Verder lijkt het mij goed om voor Smilde Foods ook een soort kennisbank te maken waarin medewerkers snel informatie kunnen vinden. Wij stellen elkaar veel uitzoekvragen. Als dit ontsloten wordt in een kennisbank, scheelt dat veel tijd. Naast natuurlijk alles meetbaar maken voor verbeteringen.

Cendris, bedankt voor de inspiratie.

Groet, Vinay