WERKEN IN FRIESLAND GESLOTEN

Werken in Friesland is gesloten van 16 tot en met 25 augustus. Heb je (technische) vragen over ons vacaturesysteem of Dynamisch Aankoop Systeem? Dan kun je contact opnemen met Poolz via helpdesk@poolz.nl of 035 – 751 05 92. Andere vragen of aanvragen voor toelating tot de categorieën in ons Dynamisch Aankoop Systeem, worden op 26 augustus weer in behandeling genomen.

Terug naar opdrachten

Adviseur meerjaren campagne ‘circulair denken & doen’ voor de Waddeneilanden

De Waddeneilanden

Standplaats: Vanuit huis, Waddenkantoor Harlingen en flexibele werkplekken op de eilanden

Aanvang uitvoering opdracht: 01-11-2024

Einddatum opdracht: 01-11-2027

Uren per week: 8 - 16 uur per week

Opdracht omschrijving

Ga tijdelijk aan de slag als campagneadviseur voor Regio Deal De Waddeneilanden en werk nauw samen met eilander ondernemers, eilander ondernemersverenigingen, onderwijs- en kennisinstellingen en de eilandgemeenten. Je gaat aan de slag als adviseur voor de Waddeneilanden met een meerjaren campagne “Circulair denken & doen’. Als adviseur krijg je de verantwoordelijkheid en de ruimte om je werk op jouw manier in te vullen. Je gaat verder nauw samenwerken met het programmateam Regio Deal en het ontwikkelteam Circulaire Economie. Als campagneadviseur val je onder de ‘Projectleiderspool’, een pool van tijdelijke kwartiermakers en projectleiders die opdrachten uitvoeren voor de Regio Deal. Met deze opdracht lever je een wezenlijke bijdrage aan de leefbaarheid op de Waddeneilanden. 

Regio Deal De Waddeneilanden

De Waddeneilanden zijn een trekpleister voor honderdduizenden bezoekers. De aantrekkingskracht als toeristische bestemming én de uitdagingen van de wereld om de eilanden heen, maken dat ze uit balans dreigen te raken. Met Regio Deal De Waddeneilanden zetten de eilanden in op het terugbrengen van die balans voor nu en later. Aan de hand van vijf programmalijnen en diverse projecten geven het Rijk, Provincie Fryslân, Provincie Noord-Holland en de vijf eilandgemeenten de aankomende jaren een sterke impuls aan de brede welvaart op de eilanden.

Programmalijn 5 Circulaire Economie

Circulaire Economie is een opgave die alle programmalijnen raakt. Uitgangspunt van het Programma Waddeneilanden is dan ook om dat wat binnen de programmalijnen gedaan wordt ‘zo circulair mogelijk’ te doen. De uitgangspunten van een circulaire economie vragen nog wel om een stevige verankering op de eilanden. Dit gaat dan om bewustwording, een gunstig ontwikkelklimaat voor circulaire economie, het verwaarden van productstromen en omgaan met water. Lees hier https://www.regiodealdewaddeneilanden.nl meer over de verschillende programmalijnen van Regio Deal De Waddeneilanden.

Samenwerkingsproject Ondernemers circulair op weg

Ondernemers spelen een cruciale rol in de transitie naar een circulaire economie. Zonder de inzet van eilander ondernemers kan een circulaire economie op de Waddeneilanden niet tot stand komen. Dit samenwerkingsproject heeft als doel initiatiefnemers en ondernemers met circulaire ideeën te ondersteunen en verder te brengen. Dat kan met kennis, cofinanciering, faciliteiten en structuren voor samenwerking.  

Te behalen resulta(a)t(en) binnen samenwerkingsproject ‘Ondernemers circulair op weg’:                  

  • Op alle eilanden zijn circulaire startups gestimuleerd en ondersteund. 
  • De levensvatbaarheid van circulaire ambachtsbedrijven is onderzocht. 
  • Onderzocht is in hoeverre bedrijfsafval hergebruikt kan worden in combinatie met de circulaire ambachtsbedrijven. Er is een gezamenlijke koers voor de aanpak van plastic afval. 
  • Circulair denken en samenwerken is gestimuleerd met behulp van een campagne:

 

Activiteiten/producten:  opdracht campagne (inclusief diverse sessies met ondernemers en inwoners op de eilanden) 

Draagt bij door: met de ondernemerscampagne worden eilander ondernemers aangespoord en uitgedaagd om hun eigen bedrijfsproces onder de loep te nemen en waar mogelijk hierin circulaire alternatieven te onderzoeken. Met de consumentencampagne worden consumenten positief beïnvloed om meer duurzame gedragingen te doen in hun dagelijks leven, zoals een Repair Café bezoeken of spullen te kopen bij kringloopwinkels. 

Samenwerking door: aan te sluiten bij  expertise van partners zoals Circulaire verenigingen, Rabobank, Milieu Federaties, en De Verschilmakers.

Wat houdt circulariteit nu eigenlijk precies in? En hoe zorg je ervoor dat je mensen circulair (willen) gaan denken, handelen en werken? Door te beginnen met het creëren van bewustwording, kennisdelen en inspireren, zowel de inwoners, als bij ondernemers op de Waddeneilanden.

Het campagneconcept: ‘Opnieuw is het nieuwe nieuw’

‘Nieuw’ is tegenwoordig niet meer per se een synoniem voor ‘beter’, ‘functioneler’, ‘mooier’, integendeel: er is een groeiend enthousiasme voor ‘opnieuw’. Opnieuw betekent hergebruik, recycling, upcycling (mooier/beter maken, pimpen), slimmer toepassen. Steeds meer mensen omarmen ‘opnieuw’: niet alleen als een betere maar ook als een inspirerende optie voor het milieu én voor henzelf.

  • Ontwikkel voor programmalijn 5 Circulaire Economie een communicatie- en bewustwordingsstrategie en een prikkelende bewustwordingscampagne. Daarin focussen we niet alleen op de bewustwording en het delen van kennis, maar ook op het trots maken, faciliteren, ondersteunen en belonen van inwoners, ondernemers en de medewerkers van MKB. 
  • De campagne bestaat in ieder geval uit een interessant programma met inspiratiebijeenkomsten, praktische ondersteuning, workshops en inspirerende verhalen, gebaseerd op de samenwerkingsprojecten binnen programmalijn 5. 
  • Opzetten, innoveren, begeleiden en uitvoeren van 1 overkoepelende circulaire campagne (deelcampagnes binnen de ‘moedercampagne’ komen voor), zowel online als offline;
  • Aansturen van externe partijen, bijvoorbeeld een ontwerpbureau dat materialen ontwikkelt of een marketingbureau die social mediakanalen beheert.
  • Redactie en eindredactie van in- en externe communicatie-uitingen.
  • Campagne- en projectmanagement; opzetten van marketingplan, planning, coördinatie op voortgang, content briefing en rapporteren over resultaten.
  • Meedenken over welke middelen en kanalen we het beste kunnen inzetten.
  • Resultaten analyseren en campagnes optimaliseren.
  • Je stelt een uitvoeringsplan op voor de (diverse onderdelen van) de meerjaren campagne. 
  • Je betrekt diverse partijen bij het opstellen van een uitvoeringsplan, zoals eilander ondernemersverenigingen, circulaire verenigingen, milieu federaties, de procesleider van programmalijn Circulaire Economie en het ontwikkelteam Circulaire Economie.  

Overige taken:

  • Opzetten, innoveren, begeleiden en uitvoeren van 1 overkoepelende circulaire campagne (deelcampagnes binnen de ‘moedercampagne’ komen voor), zowel online als offline;
  • Aansturen van externe partijen, bijvoorbeeld een ontwerpbureau dat materialen ontwikkelt of een marketingbureau die social mediakanalen beheert.
  • Redactie en eindredactie van in- en externe communicatie-uitingen.
  • Campagne- en projectmanagement; opzetten van marketingplan, planning, coördinatie op voortgang, content briefing en rapporteren over resultaten.
  • Meedenken over welke middelen en kanalen we het beste kunnen inzetten.
  • Resultaten analyseren en campagnes optimaliseren.
  • Je stelt een uitvoeringsplan op voor de (diverse onderdelen van) de meerjaren campagne. 
  • Je betrekt diverse partijen bij het opstellen van een uitvoeringsplan, zoals eilander ondernemersverenigingen, circulaire verenigingen, milieu federaties, de procesleider van programmalijn Circulaire Economie en het ontwikkelteam Circulaire Economie.  

De planning

Start publicatie 24-09-2024
Einddatum vragen 07-10-2024
Beantwoording vragen 08-10-2024
Sluiting publicatie 10-10-2024 23:59
Beoordeling offertes (vanaf) 14-10-2024
Verwachte terugkoppelingsdatum 17-10-2024