Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders
Gemeente Tytsjerksteradiel
Standplaats: Burgum
Aanvang uitvoering opdracht: 07-04-2025
Einddatum opdracht: 01-10-2025
Uren per week: 36 uur per week
Opdracht omschrijving
Binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Tytsjerksteradiel zij wij op zoek naar een enthousiaste en toegankelijke Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die goed kan samenwerken.
De Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die wij zoeken handelt zelfstandig meldingen en aanvragen in het kader van het Sociaal Domein, (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen. Daarnaast adviseert, informeert en onderhoudt de Consulent inkomen & huisvesting statushouders contacten met klanten, leveranciers en andere externe partners.
Deze functie is ingeschaald in schaal 9 cao Gemeenten.
De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.
De Consulent inkomen & huisvesting statushouders draagt zorg voor de eigen caseload en de regie daarop. De functie vraagt om een proactieve en samenwerkingsgerichte houding, besluitvaardigheid en de zelfstandige uitvoering van de taken.
De Consulent inkomen & huisvesting statushouders is verantwoordelijk voor de volgende taken:
- (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen;
- Toetst zelfstandig rapporten en beschikkingen aan de wet- en regelgeving;
- Stelt het recht op de aangevraagde verstrekking en/of voorziening vast;
- Stelt zelfstandig brieven, rapportages en beschikkingen op;
- Voert zelfstandig rechtmatig en doelmatigheid (her)onderzoeken uit in samenwerking met handhaving;
- Voert de wet bestuurlijke boete uit;
- Stelt zelfstandig (her-)indicaties op;
- Voert rekenkundige werkzaamheden uit;
- Voert beëindigingsonderzoeken uit en eventuele invorderingsonderzoeken;
- Verricht de poortwachter taak/handhaving ter voorkoming van oneigenlijk/misbruik van verstrekkingen en/of voorzieningen;
- Voert procedures, richtlijnen en regelingen uit op een complex en breed terrein van de participatiewet;
- Adviseert, informeert en onderhoudt contacten met inwoners en externe partners;
- Verstrekt voorlichting (doorverwijzing) aan klanten, interne en externe partners over bijstandverlening, voorliggende en hulpverlenende instanties;
- Draagt bij aan het behalen van de taakstelling huisvesting statushouders; toewijzen van beschikbare woningen aan statushouders en coördineren van de procedure met woningcorporaties en Vluchtelingenwerk;
Verricht alle administratieve werkzaamheden die voortvloeien uit de bovenstaande taken.
De planning
Start publicatie | 11-03-2025 |
Einddatum vragen | 19-03-2025 |
Beantwoording vragen | 20-03-2025 |
Sluiting publicatie | 25-03-2025 23:59 |
Beoordeling offertes (vanaf) | 27-03-2025 |
Verwachte terugkoppelingsdatum | 28-03-2025 |