Terug naar vacatures

Bestuurlijk juridisch adviseur

schiermonnikoog

Benodigde opleiding: HBOplus 

Dienstverband: Vast/Parttime 

Aantal uren per week: 28,8 uur

Gepubliceerd op : 11-01-2023

Sluitingsdatum : 15-02-2023

De gemeente Schiermonnikoog is met ongeveer 950 inwoners de kleinste gemeente van Nederland. Schiermonnikoog drijft in economische zin vooral op toerisme met 300.000 gasten per jaar. Een groot deel van ons eiland heeft de status van Nationaal Park. Wij willen een goed voorzieningenniveau voor onze inwoners en gasten. Een uitdaging voor onze kleine, zelfstandige gemeente.

De organisatie bestaat uit ongeveer 35  medewerkers die een goede dienstverlening aan onze inwoners en gemeentebestuur leveren. De meeste collega’s maken deel uit van de eilander gemeenschap. Daarnaast hebben we met een aantal andere gemeenten dienstverleningsovereenkomsten voor de inhuur van deskundigheid op bepaalde vakgebieden. De lijnen tussen inwoners, bestuur en medewerkers zijn kort. Onze ambitie is: ingewikkelde zaken zo eenvoudig mogelijk oplossen en dichtbij de mensen staan. Ben je nieuwsgierig geworden naar deze mooie gemeente kijk dan op https://www.schiermonnikoog.nl/

Voor de gemeente Schiermonnikoog zoeken wij een

Bestuurlijk juridisch adviseur

(28,8 uur)

De vacature

Als je bij de gemeente Schiermonnikoog werkt, dan ben je vanuit je eigen aandachtsgebied breed inzetbaar. Je adviseert inwoners, ondernemers en organisaties en werkt nauw samen met collega’s en de bestuurders. Je krijgt als bestuurlijk juridisch adviseur energie van de grote dynamiek die een kleine gemeente zo interessant maakt. De focus ligt op het bestuursrecht met soms een uitstapje naar aanverwante rechtsgebieden.

Tot het takenpakket hoort in elk geval:

Coördinatie Wet Open Overheid:

  • je neemt het voortouw in de actieve openbaarmakingsplicht op basis van de WOO, zowel in juridisch als in organisatorisch opzicht.
  • je werkt samen met onze contactpersoon WOO en stemt de werkzaamheden af.
  • je coördineert alle WOO-verzoeken die binnenkomen.
  • je maakt afspraken met de inhoudelijke medewerkers over de informatie die moet worden verzameld en beoordeeld.
  • je beoordeelt de openbaarmaking van documenten op de juridische voorwaarden van de WOO.

Juridische ondersteuning op Openbare Orde en Veiligheid:

  • actualiseren van de APV
  • vergunningverlening op basis van de APV en bijzondere wetten

Diverse algemeen bestuurlijk-juridische werkzaamheden, zoals:

  • het beoordelen van bezwaarschriften
  • advisering over mandaat en delegatie
  • aanspreekpunt vanuit onze gemeente voor de actualisatie van gemeenschappelijke regelingen op basis van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen.

Juridische advisering dan wel aanspreekpunt op aanpalende rechtsgebieden, enkele voorbeelden:

  • inkoop- en aanbestedingsbeleid;
  • dienstverleningsovereenkomsten;
  • huurovereenkomsten;
  • contractbeheer.

Daarnaast werk je graag mee om samen met ons te werken aan het vormgeven van regelgeving, juridische kaders en richtlijnen, en het toetsen en verbeteren van juridische processen.

Wie zoeken wij?

Wij zoeken een enthousiast persoon die van aanpakken houdt, snel kan schakelen, het overzicht bewaart en prioriteiten stelt. Je werkt zelfstandig en zoekt de samenwerking met directe collega's en anderen binnen je netwerk. Je staat stevig in je schoenen in een politiek-bestuurlijke omgeving.

Wij verwachten dat je staat voor je eigen professionele opvattingen en adviezen en tegelijkertijd meedenkt in oplossingen.

Wat vragen wij?

  • Een afgeronde opleiding bestuursrecht op minimaal HBO-, of WO-niveau.
  • Gedegen kennis van de Algemene wet bestuursrecht.
  • Voldoende basiskennis van de Wet Open Overheid en je bent in staat om werkzaamheden op dat terrein te coördineren.
  • Affiniteit met andere rechtsgebieden dan het bestuursrecht. Je hebt inzicht in het vakgebied van een bestuurlijk juridisch adviseur binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Enkele jaren relevante werkervaring op ten minste enkele van de taakvelden en kunt je de andere taakvelden snel eigen maken.

Wat bieden wij?

Een salaris van maximaal € 4.671,-bruto per maand (max. schaal 10, bij een fulltime dienstverband). Prima secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder vrij besteedbaar budget via IKB met uitruilmogelijkheden, opleidingsmogelijkheden en flexibele werktijden.

Een interessante werkplek voor een jaar met de intentie om tot een vast dienstverband te komen.

Tijdens de inwerkperiode is het belangrijk om grotendeels op het eiland te zijn. Daarna is het ook mogelijk te combineren met thuiswerken, het zogenaamde hybride werken. 

https://www.schiermonnikoog.nl/werken-bij-de-gemeente

Procedure
BAN PersoneelsDiensten ondersteunt de gemeente Schiermonnikoog bij de Werving & Selectie van de nieuwe Bestuurlijk Juridisch adviseur.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Solange Bos- de Cuba, via 06 – 108 74 460 of Yvonne Schouten via 06 – 108 749 13.


Online solliciteren?

Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: solliciteren@schiermonnikoog.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
Sollicitaties moeten uiterlijk 15-02-2023 binnen zijn.

Solliciteer