Handhaver en Toezichthouder Participatiewet
gemeente Súdwest-Fryslân
Benodigde opleiding: HBO, Bachelor / HBO
Dienstverband: Tijdelijk
Aantal uren per week: 32
Gepubliceerd op : 12-11-2024
Sluitingsdatum : 01-12-2024
Wat ga je doen?
Als handhaver en toezichthouder Participatiewet doe je onderzoek naar de rechtmatigheid van uitkeringen op grond van de Participatiewet, bij zowel lopende uitkeringen als bij aanvragen. Je doet administratief- en veldonderzoek, raadpleegt diverse bronnen, verricht waarnemingen, doet buurtonderzoek, gaat op huisbezoek en je neemt verklaringen op. Je voert gesprekken met je klanten en schrijft rapportages met je bevindingen.
Belangrijk werk, want in feite ben jij degene die onderzoekt of gemeenschapsgeld goed wordt besteed en terecht komt bij degene waarvoor het bedoeld is. Dit doe je door onderzoek te doen naar verschillende dossiers. Je werkt vanuit verschillende signalen vanuit bijvoorbeeld de collega's van de gebiedsteams of team Integraal Beheer Sociaal Domein, de politie of tips van burgers. Vanuit deze signalen doe jij onderzoek naar bijvoorbeeld de woon- en leefsituatie, inkomenssituatie en vermogen van mensen die onder de Participatiewet vallen.
Na jouw onderzoek ga je in gesprek met de klant en bespreek je jouw bevindingen. Dit doe je op een respectvolle en professionele manier. Daarna zorg je voor een goed, nauwkeurig, juridisch onderbouwd en feitelijk rapport. Dit rapport wordt met jouw advies overgedragen aan de betreffende collega binnen het gebiedsteam of team Integraal Beheer Sociaal Domein.
Ook lever je een actieve bijdrage aan het up-to-date houden van de verschillende instrumenten binnen het werkveld toezicht en handhaving in het Sociaal Domein. Denk hierbij aan het vernieuwen van werkwijzen, protocollen en formats voor rapportages als dit nodig is vanwege wettelijke wijzigingen of om te komen tot een verdere optimalisatie van de uitvoering van het beleid.
Enthousiast geworden? Wij komen graag met je in contact om meer te vertellen over deze interessante functie.
Wie ben jij
Als handhaver en toezichthouder Participatiewet sta jij natuurlijk stevig in je schoenen, ben je resultaatgericht, heb je goede onderzoeksvaardigheden en een doortastende werkwijze. Dat moet ook, want jij bent in staat om de rechtmatigheid van uitkeringen te beoordelen en je levert hiermee een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van oneigenlijk gebruik van publieke gelden. Uiteraard beschik je over goede communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk) en bij stevige gesprekken ben je in staat om kalm en beheerst te blijven. Je bent in staat om passende communicatie en verschillende beïnvloedingsstijlen in te zetten om zo het vertrouwen te winnen en klanten te overtuigen.
In deze functie is het belangrijk dat je een goed analytisch denkvermogen hebt. Je bent onafhankelijk in jouw oordeelsvorming en fraudealert. Je kunt zelfstandig en methodisch werken en geeft niet op voordat je alle informatie boven tafel hebt om de juiste beslissing te kunnen nemen. Als professional kun jij een zorgvuldig en juridisch goed onderbouwd rapport (inclusief advies) opstellen, waarin alle door jou verzamelde gegevens zijn verwerkt.
- Je hebt een relevante afgeronde hbo-opleiding, bijvoorbeeld Sociaal Juridische Dienstverlening.
- Je hebt uitgebreide en actuele kennis van de Participatiewet.
- Je hebt bij voorkeur werkervaring binnen het werkterrein als handhaver of sociaal rechercheur.
- Ervaring met het gebruik van de applicatie Suite is een pre.
- Je bent flexibel en het is voor jou geen probleem om incidenteel buiten kantoortijden te werken in verband met de aard van het werk.
- Je beschikt over een auto en rijbewijs.
Waar ga je werken
Als handhaver en toezichthouder Participatiewet werk je in het team Ondersteuning Sociaal Domein. Dit team voert wettelijke taken uit en ondersteunt de verschillende teams binnen het Sociaal Domein bij de uitvoering van werkzaamheden. Zo geven we juridisch advies, voeren handhaving en toezicht uit op kinderdagverblijven en de Jeugd-, WMO- en Participatiewetgeving. Ook regelen we leerlingenvervoer, woonruimte voor statushouders en behandelen we aanvragen levensonderhoud van inburgeraars. We voeren het contractmanagement en -beheer zorgaanbieders uit en de bijstand voor Zelfstandigen (BBZ) en RMC/Leerplicht.
Wat bieden wij
- Allereerst een veelzijdige functie binnen een enthousiast team bij een gemeentelijke organisatie, die volop in beweging is.
- Uiteraard een prima salaris waarin je als handhaver en toezichthouder Participatiewet kunt doorgroeien tot maximaal € 4.811,- bruto per maand bij een volledig dienstverband (functieschaal 9, HR21-profiel Medewerker Handhaving I). Dit is exclusief de opbouw van 17,05% individueel keuzebudget (IKB).
- Het individueel keuzebudget is vrij besteedbaar en kan bruto worden uitgekeerd of worden uitgeruild voor fiscaal gunstige doelen (uitruil fiscale voordelen woon/werk, kopen extra verlof, bedrijfsfitness, fiets of vakbondscontributie).
- Uitstekende en flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder volledige vergoeding openbaar vervoer, prima pensioenopbouw met lage werknemersbijdrage, aanvullende collectieve AO-verzekering, laptop, IPad en telefoon.
- Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van een jaar voor 32 uur per week.
- Ben jij een vroege vogel of begin je liever iets later? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden.
- Ook qua werkplek zijn we flexibel. Laat het werk het toe, dan kun je thuiswerken en regelen wij de werkplekinrichting. Ben je nodig op kantoor of op locatie? Dan is daar voor jou plek.
- Wil je jezelf ontwikkelen of heb je loopbaanvragen? Ons Leerhuis en de WERKplaats zijn er om jou te helpen in jouw (loopbaan)ontwikkeling.
Belangstelling
Ben jij de handhaver en toezichthouder Participatiewet die wij zoeken? Dan kijken we uit naar jouw reactie en gaan we graag met je in gesprek. Stuur je sollicitatie uiterlijk op 1 december 2024.
Eerst meer informatie? Neem contact op met Arnold Haanstra, teammanager Ondersteuning Sociaal Domein, via email a.haanstra@sudwestfryslan.nl of telefoonnummer 06-41623368.
De sollicitatiegesprekken zullen bij voorkeur plaatsvinden op 9 december 2024. We vragen je hier alvast rekening mee te houden.
De vacature wordt gelijktijdig intern en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de interne kandidaat.
NB. We vragen je om rechtstreeks te solliciteren via de website: werkenbij.sudwestfryslan.nl. Reageer je via een vacaturesite (bijv. Indeed) dan kan het voorkomen dat je sollicitatie niet (goed) aankomt en je geen reactie krijgt, dat zou zonde zijn!