Terug naar vacatures

Juridisch medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

gemeente Opsterland

Benodigde opleiding: HBO 

Dienstverband: Vast/Fulltime 

Aantal uren per week: 36

Gepubliceerd op : 15-02-2021

Sluitingsdatum : 26-02-2021

 Veel ruimte en beweging in Opsterland

Opsterland, een prachtige gemeente, waar je behalve de 16 levendige en karakteristieke dorpen uitgestrekte natuur en landbouw vindt. Grasland, heide, bossen en veengebieden worden er doorkruist door kanalen en het Koningsdiep. Samen met de dorpen, plaatselijke belangen en onze collega’s zorgen wij ervoor dat Opsterland een prettige gemeente is om te wonen, te werken en te verblijven. We investeren in de kwaliteit van de eigen organisatie. Een slagvaardige organisatie die doet wat echt nodig is voor de dorpen en inwoners. In Opsterland willen we graag samen met anderen onze doelen bereiken. Op dit moment wordt daartoe een organisatieontwikkelings-traject doorlopen.

Taken op het gebied van planologie zijn bij het team Samen Werken, belegd. In de komende jaren staan transformatie en innovatie van ons werk centraal. De komst van de Omgevingswet is hiervan de aanjager. De gemeente Opsterland werkt op enkele onderdelen samen in OWO verband (Opsterland, Westellingwerf en Ooststellingwerf). Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is ondergebracht bij een gezamenlijke OWO-afdeling. Door een toename van het werkaanbod en de komende werkzaamheden als gevolg van de invoering van de Omgevingswet zijn we bij team Samen Werken, op zoek naar een extra

Juridisch medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling (36 uur, 1 fte)

Waar hebben we jou voor nodig?

Voor initiatiefnemers van principeaanvragen ben je het eerste aanspreekpunt namens de gemeente. Je faciliteert de aanvrager en adviseert of deze aanvraag binnen ons beleid mogelijk gemaakt kan worden. Uiteindelijk adviseer je over de toekenning of de afwijzing daarvan. Daartoe heb je het nodige overleg met initiatiefnemers, je collega’s en derden.

Je functioneert als de verbindende schakel tussen de beleidsafdeling in Beetsterzwaag en de afdeling VTH in Gorredijk.

Je hebt kennis van en ervaring met het begeleiden van ruimtelijke procedures, waaronder de procedure voor een uitgebreide omgevingsvergunning en de (binnenplanse) wijziging van een bestemmingsplan. Ook behandel je in het kader van deze procedures de inspraakreacties, zienswijzen, bezwaarschriften en stel je verweerschriften op. Zo nodig vertegenwoordig je de gemeente bij gerechtelijke instanties.

Je bent in staat om zelfstandig een ruimtelijke onderbouwing of een toelichting op het wijzigingsplan met bijbehorende regels op te stellen. Ervaring met softwareprogramma’s als RoTekst of Dezta is een pré. Evenals een gedegen kennis van de op handen zijnde Omgevingswet. Daarnaast adviseer je de naaste collega’s en de collega’s van VTH over juridische aangelegenheden op het terrein van bouwen en het gebruik van gronden en draag je je steentje bij aan het ontwikkelen van nieuw (ruimtelijk) beleid.

Wat neem je mee?

Je bent een verbinder, initiatiefrijk, creatief en taak- en oplossingsgericht. Je kunt je verplaatsen in de belangen en wensen van de initiatiefnemer en bent creatief en gedreven in het mogelijk maken daarvan. In het bestuurlijk en ambtelijk krachtenveld voel je je thuis en kom je tot gewenste resultaten. Je durft vragen te stellen en bent een teamspeler met gevoel voor humor. 

  • HBO werk- en denkniveau op het gebied van ruimtelijke ordening (planologie);
  • 3 - 5 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling;
  • (bij voorkeur bij een gemeente);
  • Een dienstverlenende instelling en gericht op samenwerken en mogelijk maken;
  • Een proactieve en coöperatieve houding waarbij je de juiste prioriteiten weet te stellen;
  • Je hebt een brede scoop en een stevige juridische basis waardoor je in staat bent om verschillende belangen, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen, opinies en vakinhoudelijke inbreng samen te brengen om aan de hand daarvan te adviseren;
  • Goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden (zaken helder en eenvoudig formuleren);
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving;
  • Ervaring met digitale werkzaamheden op het gebied van ruimtelijke ordening.

Wat hebben we jou te bieden?

Afhankelijk van opleiding en ervaring bedraagt het bruto salaris maximaal €4.494,-(functieschaal 10) bij een fulltime dienstverband. Naast salaris, hebben we binnen de gemeente een vrij besteedbaar budget: je Individueel Keuze Budget (IKB). Het IKB is in totaal 17,05% van je salaris. Dit geld kun je inzetten voor bijvoorbeeld extra vrije dagen of de aanschaf van een fiets.

We bieden je een arbeidsovereenkomst van 1 jaar en wanneer we een match zijn, wordt deze omgezet in een vaste overeenkomst.

Informatie en sollicitatie

Nadere informatie over de functie kan worden ingewonnen bij Nynke Talsma (tel. 06-13441676). Heb je vragen over de procedure, neem dan contact op met Wim van Geel (0512-386251).

Sollicitaties zijn welkom tot en met 26 februari 2021. Deze kun je richten aan het college van Burgemeester en wethouders van gemeente Opsterland via onderstaande sollicitatiebutton.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.


Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:
Nynke Talsma

nynke.talsma@opsterland.nl

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :
Wim van Geel HR adviseur
0512-386251
wim.van.geel@opsterland.nl


Online solliciteren?

Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: sollicitaties.042337@werkeninfriesland.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
Sollicitaties moeten uiterlijk 26-02-2021 binnen zijn.

Solliciteer