Friesland College (verslag 2014)

Voor alle uitwisselaars is het een heel goede dag geweest. Men heeft met eigen ogen gezien in welke dynamiek en hectiek het onderwijs hedentendage opereert.

Enkele uitspraken

“Het was makkelijk binnenlopen en het is mooi om te zien dat het in feite toch ‘een dorpje’ is binnen een grotere gemeenschap. Ieder doet zijn ding op de eigen manier met vooral benaderbare studenten en enthousiaste begeleiders”.

“We hebben het verschil tussen de studenten gezien en vooral ook hoe de diverse niveaus (1 t/m 4 in het MBO) een andere aanpak van de docenten vereisen. Wat opviel was de vertrouwensband die tussen student en onderwijsgevende in de loop der tijd ontstaat”.

“De verschillende scholen van het Friesland College hebben hun eigen manier, die weer past binnen het grotere geheel. We konden zo bij klassen binnenstappen, hebben een teamontwikkeldag meegemaakt en de moeite gezien hoe alles goed te organiseren. We hebben gezien dat naast het lesgeven, ook het coachen heel belangrijk is maar ook de rol van zorgverlener kunnen spelen: onderwijs is meer dan alleen lesgeven. De persoonlijke kwaliteiten van een docent zijn belangrijk, hoe sta je in het werk, er is de druk van buitenaf, het tempo ligt hoog en het is lastig om alles bij te houden. Docenten worden steeds ouder, terwijl de student op school steeds in de leeftijd van 17 tot ongeveer 21 jaar blijft en kan de docent de verbinding dan nog steeds maken”.

Deelnemers hebben goede en leuke ervaringen opgedaan en met eigen ogen het huidige onderwijs van binnenuit kunnen bekijken en vergelijken met het onderwijs wat zij hebben genoten en daar blijken nogal verschillen in te zitten. De docenten die met een zekere trots vertellen over hun vak, hun passie en hun betrokkenheid en niet verbloemen dat niet alles even goed is, maar de beweging naar voren is gemaakt. Hoe een grote organisatie als het Friesland College toch uit afzonderlijke ‘dorpjes’ bestaat waar zowel de student als de docent het op de eigen manier doen, waar enthousiasme en beleving hoog in het vaandel staan en waar deelnemers van “buiten’ zeer welkom zijn.