Terug naar vacatures

Strategisch inkoopadviseur

gemeente Smallingerland

Benodigde opleiding: WO 

Dienstverband: Vast/Fulltime 

Aantal uren per week: 32 - 36

Gepubliceerd op : 13-07-2021

Sluitingsdatum : 25-08-2021

Wij zijn op zoek naar een

Strategisch inkoopadviseur
(voor 32- 36 uur per week)

Dit zijn wij
We zijn een nieuwe fase in geslagen waarbij we continu in beweging blijven. Wij zoeken een deskundige, samenwerkingsgerichte, proactieve en toekomstgerichte strategische inkoopadviseur, die helpt onze ambities waar te maken.

Het is nooit af…Smallingerland #inbeweging
We groeien naar een organisatie die flexibel en lenig is, denkt vanuit mogelijkheden en voortdurend in contact staat met haar omgeving. Een organisatie waar mensen voorop staan en niet de regels, die werkt vanuit 'de bedoeling' en steeds de vraag stelt: wat is goed voor Smallingerland? Een organisatie die organiseert vanuit opgaven, ruimte geeft om te leren en te experimenteren en voortschrijdend inzicht toepast. Alles valt of staat met hoe we met elkaar samenwerken en hoe we ons als organisatie ontwikkelen. Daarbij zijn luisteren, durven en leren terugkerende werkwoorden.


Ook op het gebied van inkoop zijn we in beweging. Er is net een extern onderzoek uitgevoerd naar hoe we de inkoopfunctie het beste kunnen inrichten. Een van de conclusies is dat regievoering, coördinatie en het faciliteren van medewerkers nodig is om ervoor te zorgen dat ‘iedereen’ binnen de gemeente haar taken uitvoert op inkoopgebied. Aanbevolen wordt daarom om een strategisch inkoopadviseur aan te stellen die regie voert op de kernprocessen en ontwikkeling van de inkoopfunctie. In vervolg op het onderzoek wordt binnenkort het nieuwe inkoopbeleid vastgesteld. Daarnaast zijn er in de organisatie verschillende ontwikkelingen om de bedrijfsvoering op een hoger niveau te krijgen.

Onze identiteit
Smallingerland werkt vanuit het hart. Wij zijn een oprechte partner, sterk in het ontketenen van energie. Vindingrijk in het behalen van gezamenlijke doelen. Met de blik vooruit werken wij samen voortdurend aan verbetering.

Het team
Je gaat werken bij het team Concern. Bij dit team van 20-25 fte zijn informatiebeveiliging, gegevensbescherming, verbijzonderde interne controle en concerncontrol ondergebracht. Daarnaast houden medewerkers van het team zich bezig met de advisering en ondersteuning van bestuur en directie, openbare orde en veiligheid, juridisch advies, geschillenbeslechting, mediation, klachtenbehandeling, bezwaar en beroep en verzekeringen.

Dit is de functie                                                                                                                      
Je bent de spin in het web voor alles wat met inkoop en aanbestedingen te maken heeft. Je bent als adviseur een klankbord voor zowel bestuur, directie, organisatie en de decentrale inkoopadviseurs. Je signaleert nieuwe ontwikkelingen in de samenleving en de organisatie en bent op de hoogte van en communiceert over de wijzigingen en ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Je ziet toe op de juiste uitvoering en borging van het beleid en legt hierover verantwoording af. Je bent verantwoordelijk voor de spendanalyses en het opzetten en gebruiken van een contractmanagementsysteem. Ook zorg je ervoor dat de aanbestedingskalender up to date is en dat Tendernet goed wordt gebruikt en beheerd. Je stelt de inkoopjaarplannen op en levert hoogwaardige inkoopadviezen en inkoopstrategieën af.

Voor de decentrale inkoopadviseurs ben je het eerste aanspreekpunt, de sparringpartner en coördineer je de uitvoering van de aanbestedingstrajecten. In de basis voer je niet zelf aanbestedingstrajecten uit, maar door de vermelde verantwoordelijkheidsgebieden ben je volop op de hoogte van wat er speelt op de verschillende inkoopgebieden

Dit zoeken wij
Wij zoeken een inspirerende en klantgerichte strategisch inkoopadviseur. Je bent in staat om op een positief-kritische wijze tegenwicht te bieden en toch in verbinding te blijven met de organisatie. Je kunt goed belangen afwegen. Jij hebt van nature een sterk analytisch vermogen, bent oplossingsgericht en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit. Je bent positief ingesteld en communicatief sterk in woord en geschrift. Je bent analytisch sterk en gericht op verbetermogelijkheden en inkoopsynergie. Integrale samenwerking voor een gemeenschappelijk doel is voor jou vanzelfsprekend.  

Je beschikt over een relevante opleiding (NEVI 1 & 2 of gelijkwaardig), hebt bij voorkeur WO werk- en denkniveau en minstens vijf jaar ervaring in een vergelijkbare functie. Je hebt brede kennis van het inkoopvakgebied, met name rond het ontwikkelen van (semi-)publieke inkoopfuncties en het benutten van de ruimte binnen aanbestedingswetgeving. Je hebt brede kennis van en inzicht in de bestuurlijke, beleidsmatige en strategische uitgangspunten van politiek bestuurlijke organisaties als de gemeente. Je hebt inhoudelijke affiniteit met de specifieke inkoopdomeinen van een gemeente, waaronder grond-, weg- en waterbouw, het sociaal domein en gebiedsontwikkeling.

Dit bieden wij                                                                                                                           
Naast een uitdagende functie binnen een organisatie die in beweging is bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een Individueel Keuze Budget, flexibele werktijden en opleidingsfaciliteiten, zodat je jezelf kunt blijven ontwikkelen. Het salaris wordt in overleg bepaald op basis van opleiding. De functie is ingedeeld in standaardschaal 10A (max. € 4.831,--) en heeft een uitloopschaal (schaal 11).


Verder bieden we een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar in de generieke functie van Specialistisch medewerker C. Bij goed functioneren wordt de tijdelijke arbeidsovereenkomst na een jaar worden omgezet naar onbepaalde tijd.

Heb je vragen?                                                                                                                       
Dan kun je over de inhoud van de functie telefonisch contact opnemen met Anna Sibma (teammanager Concern) of Johan Boersma (juridisch beleidsmedewerker). Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Anita Damstra (HR adviseur). Zij zijn te bereiken via 0512-581234.


Heb je interesse?                                                                                                                        
Dan ontvangen we graag uiterlijk 25 augustus 2021 een motivatie met CV van jou via werken in Friesland.       

Het kunnen overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een verplicht onderdeel van de procedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.


Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:
Anna Sibma Teammanager

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :
Anita Damstra HR Adviseur


Online solliciteren?

Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: sollicitaties.045013@werkeninfriesland.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
Sollicitaties moeten uiterlijk 25-08-2021 binnen zijn.

Solliciteer